Sıkça Sorulan Sorular

  1. 1. Bilmeyenler için, Takasbank kimdir?
    Takasbank, Borsa Istanbul bünyesinde mevcut piyasalarda gerçekleşen; pay, borçlanma araçları, yurt dışı sermaye piyasası araçları, türev araçlar ve kıymetli madenler ile ilgili işlemlerin nakit ve menkul kıymet takasını sonuçlandırmak üzere yetkilendirilmiş merkezi takas kuruluşu ve Bankacılık Kanunu düzenlemeleri çerçevesinde yatırım bankacılığı işlemleri ile iştigal eden yatırım bankasıdır.
  2. 2. TapuTakas Sistemi nedir?
    Tapu Takas, Takasbank ile Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü arasında imzalanan protokol çerçevesinde geliştirilmiş ve 2015 yılında halkımızın kullanımına sunulmuştur. Sistem, mülkiyet hakkı ve alım satım bedelinin el değiştirmesi sırasında alıcı ile satıcının karşılaştığı olumsuzlukların önlenmesi amacıyla gayrimenkul ile satış bedeli olan nakdin eş anlı olarak el değiştirmesini sağlamaktadır.
  3. 3. Tapu Takas Sistemi işleyişi nasıldır?
    Tapu Takas Sistemi kullanımı tamamen online platformda, alıcı ve satıcı tarafların Tapu Müdürlükleri’nden yapacakları işleme dair kendilerine SMS ile iletilen e-ödeme(makbuz) numarası ile Tapu Takas web sitesinden, mobil uygulamalardan ya da e-Devlet üzerinden sisteme kayıt girişi yapması suretiyle başlamaktadır. Sonrasında alıcı taraf/taraflardan gönderilen alış bedeli Takasbank’taki bağımsız bloke hesapta tutulmakta ve ilgili Tapu Müdürlüğü’nde imzaların atılması ve Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi’nden (TAKBİS) işlemin gerçekleştiği bilgisinin alınması sonrasında, blokede tutulan bedelin satıcının hesabına EFT ile gönderilmesi süreci ile işlemler sonlanmaktadır.
  4. 4. Alım-satım sürecinde Tapu Takas Sistemi hangi aşamada kullanılabilir?
    Satıcı ve alıcının tapu müracaatlarının tamamlanması ve Tapu Müdürlüğü tarafından harç tutarı yatırılması için gönderilen e-ödeme (makbuz) numarasının ulaşmasından sonra Tapu Takas Sistemi’ne kayıt girişi yapılabilir.
  5. 5. E-Ödeme numarası nedir?
    Tapuda satış öncesi harcın yatırılması için Tapu Müdürlüğü tarafından gönderilen SMS’te yer alan (12-13 haneli olabilen) makbuz numarasıdır. Aynı işleme ait numara hem alıcı hem de satıcı için ortaktır.
  6. 6. Sisteme kayıt girişini önce satıcı mı yoksa alıcı mı yapar?
    Kayıt girişi alıcı ya da satıcı tarafından sıralama ayırt edilmeksizin yapılabilir.
  7. 7. Sisteme kayıt girişi hangi platformlardan yapılabilir?
    Gerçek kişi alıcı(lar) ve satıcı(lar), Tapu Takas Sistemi’ne www.taputakas.com.tr ve Tapu Takas mobil uygulamalarında bulunan “Kayıt İşlemleri” seçeneğinden oluşturulacak kullanıcı ve şifrelerini kullanarak sisteme girişlerini yaptıktan sonra “Yeni Kayıt Giriş” butonuna basarak kayıt girişi yapabilir.

    E-Devlet kapısı üzerinden işlem yapılmak istenmesi durumunda, alıcı ve satıcı gerçek kişilerin kendilerine ait kimlik bilgileri ve şifreleri ile www.turkiye.gov.tr adresinden e-Devlet platformuna giriş yaptıktan sonra Tapu Takas (Gayrimenkul Alım Satım Bedelinin Takasbank Aracılığıyla Ödenmesi) İşlemleri Ekranı’ndan ‘Yeni Kayıt Girişi’ butonuna tıklamaları gerekmektedir.

    Yabancı ve tüzel kişiler www.taputakas.com.tr ve mobil uygulamalardan “Tüzel / Yabancı Kişi” seçeneği ile kayıt girişini gerçekleştirebilir.
  8. 8. Tapu Takas web sitesi ve mobil uygulamalardan nasıl kullanıcı oluştururum?

      a) Kullanıcı Oluşturma: Tapu Takas web sitesi ve mobil uygulamalarda, satıcı ya da alıcı farketmeksizin yapılması gereken ilk işlem kullanıcı oluşturmaktır. Web sitesi ya da mobil uygulamalarda öncelikle ‘Kayıt İşlemleri’ butonuna tıklanarak açılacak ‘Sisteme Giriş’ sayfasında ‘Yeni Üyelik’ seçeneğinden TCKN (Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası), Ad, Soyad, Doğum Tarihi, Kimlik Seri Numarası, Cep Telefonu Numarası ve opsiyonel olarak e-posta adresi bilgileri girilerek kullanıcı oluşturulur. Girilen bilgiler gerekli kontrollerden geçirildikten sonra kullanıcı oluşturulur.

      b) Şifre Değiştirme: Kullanıcı oluşturma ekranından sonra kişi cep telefonuna gelen geçici şifresi ile zorunlu olarak şifre oluşturma ekranına yönlendirilir ve şifre politikasına uygun yeni şifresini belirlemesi beklenir.

      c) Şifremi Unuttum: Kullanıcının, kullanıcıyı oluşturduktan sonra herhangi bir zamanda sisteme girişte şifresini unutması durumunda ana ekrandan “Şifremi Unuttum” ekranına yönlendirilerek yeni şifre belirlemesi sağlanır.

  9. 9. Çoklu alıcı/satıcı olması durumunda sistem kullanılabilir mi?
    Evet kullanılabilir. Tüm alıcı ve satıcılar sisteme ayrı ayrı kayıt girişi yapmalı, sisteme girecekleri satış bedeli tutarı sadece kendilerine ait satış bedeli tutarı olmalıdır. Tüm taraflar sisteme kayıt girişini tamamladığı anda tüm alıcıların girdiği tutar toplamı tüm satıcıların girdiği tutar toplamına eşit olmalıdır.
  10. 10. Sistemde yabancılar işlem yapabiliyor mu?
    Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından gayrimenkul devrine ilişkin olarak kabul edilen kimlik kartı sahibi yabancı kişiler Tapu Takas üzerinden işlem yapabilir. Ayrıca, Tapu Takas üzerinden işlem yapacak olan yabancı kişilerin de Türkiye’de yerleşik bir bankada hesaplarının bulunması gerekmektedir.
  11. 11. İşlemler hangi döviz cinsi üzerinden yapılıyor?
    İşlemler sadece Türk Lirası (TL) cinsinden yapılabilmekte, diğer döviz cinsleriyle işlem gerçekleştirilememektedir.
  12. 12. Takasbank’a gönderdiğim komisyon ya da alış bedelini tüm bankalardan gönderebilir miyim?
    Tüm tutarlar, Türkiye’de yerleşik bankalardan EFT ile gönderilebilmektedir. Ancak; komisyon ya da alış bedeli hangi bankadan gönderilecek ise Tapu Takas sistemine kayıt girişi yapılırken komisyonun ya da satış bedelinin gönderileceği bankadaki IBAN girilmelidir.
  13. 13. Sisteme alıcı ve satıcının göndereceği tutarlar yurtdışından gönderilebilir mi?
    Hayır. Alıcı tarafından gönderilecek alış bedeli & komisyon ve satıcı tarafından gönderilecek komisyon bedelinin Türkiye’de yerleşik bir bankadaki hesaptan gönderilmesi gerekmektedir.
  14. 14. Alış bedelini parçalı gönderebilir miyim?
    Evet. Aynı IBAN üzerinden gönderilmek kaydıyla alış bedeli parçalı gönderilebilir. Tüm tutar gelene kadar taraflara satış bedelinin gönderildiğine ilişkin bir bildirim yapılmaz.
  15. 15. Taraflara işlemlerinin aşamalarına ilişkin bilgilendirme nasıl yapılıyor?
    İşlemlerin her aşamasında taraflara kısa mesaj (SMS) ile bilgilendirme yapılır. Kayıt esnasında e-posta adresinin belirtilmesi durumunda e-posta ile de bilgilendirme yapılır. Takasbank tarafından gönderilen tüm bilgilendirme mesajları (SMS ve e-posta) kayıt esnasında gönderilecek olan “Takip Onay Kodu” ile gönderilmekte olup, “Takip Onay Kodu” olmayan ya da hatalı olan mesajlara itibar edilmemesi gerekmektedir.
  16. 16. Satış işleminden vazgeçilmesi durumunda sistem nasıl işliyor?
    Alıcı ve satıcı tarafından TapuTakas sistemine girilen tutarlar için eşleşme olmamış (alıcı ve satıcıların sisteme girdikleri tutar bazında eşleşme) ise, herhangi bir taraf para göndermiş olsa dahi sistemden kayıt iptali yapılarak işlemden vazgeçilebilir.

    Tutar bazında eşleşme olduktan ve herhangi bir kişiden komisyon tutarının üzerinde bir tutar geldikten sonra Tapu Takas sisteminden kayıt iptali yapılamaz. Bu aşamadan sonra, tapuda işlem gerçekleşmediği takdirde üç iş günü içerisinde harç bedeli yatırılmamış ise, gönderilen alış bedeli takip eden ilk iş günü herhangi bir ihbara gerek kalmaksızın sisteme giriş esnasında bildirilen alıcı hesabına iade edilir.

    Harç bedeli yatırılmış ise iade; tapudan harç iptali yapıldığı anda, tapudan harç iptali yapılmaz ise harcın yatırıldığını takip eden 30. takvim gününde sisteme giriş esnasında bildirilen alıcı hesabına yapılır.
  17. 17. Para gönderdikten sonra işlemden vazgeçebilir miyim?
    Alıcı ve satıcı tarafından TapuTakas sistemine girilen tutarlar için eşleşme olmamış ise, herhangi bir taraf para göndermiş olsa dahi sistemden kayıt iptali yapılarak vazgeçilebilir.

    Tutar bazında eşleşme olduktan ve herhangi bir kişiden komisyon tutarının üzerinde bir tutar geldikten sonra Tapu Takas sisteminden kayıt iptali yapılamaz. Bu aşamadan sonra, tapuda işlem gerçekleşmediği takdirde üç iş günü içerisinde harç bedeli yatırılmamış ise, gönderilen alış bedeli, takip eden ilk iş günü herhangi bir ihbara gerek kalmaksızın sisteme giriş esnasında bildirilen alıcı hesabına iade edilir.
  18. 18. Kaydımı iptal edebilir miyim?
    Alıcı ve Satıcı, eşleşme olmamış ise (alıcı ve satıcıların sisteme girdikleri tutar bazında eşleşme) para gönderilmiş olsa dahi iptal yapabilir. Alış bedeli gönderen bir alıcı eşleşme olmadan iptal yapar ise; Takasbank’a gönderdiği alış bedeli otomatik olarak EFT ile iade edilir. Eşleşme olmuş (alıcı ve satıcıların sisteme girdikleri tutar bazında eşleşme) ve herhangi bir kişiden komisyon tutarının üzerinde bir tutar gelmiş ise iptal yapılamaz.
  19. 19. Kaydımı düzeltebilir miyim?
    Alıcı ve Satıcı, eşleşme olmadığı sürece (alıcı ve satıcıların sisteme girdikleri tutar bazında eşleşme) düzeltme yapabilir. Alıcı ve Satıcı, eşleşme olsun ya da olmasın (alıcı ve satıcıların sisteme girdikleri tutar bazında eşleşme) taraflardan herhangi birinden para gelmiş ise düzeltme yapamaz.
  20. 20. Tapu Takas Sistemi’ni kullanım bedeli nedir?
    İşleme taraf olan alıcı(lar) ve satıcı(lar)dan satış bedeline bakılmaksızın 70 TL komisyon tahsil edilmektedir. Çoklu taraf olması halinde her birinden ayrı ayrı komisyon tahsil edilmektedir.
  21. 21. İşlem gerçekleşmezse ödediğim komisyonu iade alabilecek miyim?
    Komisyon bedel(ler)i tapu dairesinde işlem tamamlanmasa dahi iade edilmemektedir.
  22. 22. Alış bedelini ve komisyonu birlikte gönderebilir miyim?
    Alıcı, kendisine ait alış bedeli ve komisyonu isterse ayrı ayrı isterse toplam olarak tek seferde Takasbank’taki bloke hesaba gönderebilir. EFT gönderiminde dikkat edilmesi gereken husus gönderilen EFT’nin kayıt esnasında sisteme girilen IBAN üzerinden gönderilmesi ve açıklama alanında mutlaka e-ödeme numarasının belirtilmesidir. E-ödeme numarası bitişik yazılmalı ve aralarda herhangi bir noktalama işareti bulunmamalıdır. Belirtilen hususlara uygun olarak gönderilmeyen tutarlar sistem tarafından otomatik olarak iade edilir.
  23. 23. Satıcının ödeyeceği komisyonunu alıcı ödeyebilir mi?
    Hayır. Alıcı kendi komisyonunu, satıcı da kendi komisyonunu kayıt girişinde belirtilen ve kendisine ait IBAN’dan göndermelidir.
  24. 24. Tapu harcı ve döner sermaye ödemelerini Takasbank’a mı göndereceğim?
    Hayır. Tapu harcı ve döner sermaye ödemeleri anlaşmalı bankalar aracılığıyla ödenmektedir.
  25. 25. Hesabıma para geçtiğinde ayrıca EFT komisyonu ödeyecek miyim?
    Hayır. Takasbank komisyonu olan 70 TL dışında Takasbank tarafından herhangi bir ek komisyon/ücret alınmamaktadır.
  26. 26. Tapuda işlem gerçekleştikten ne kadar süre sonra satış bedeli hesabıma geçer?
    Satış bedeli tapu tarafından tescil işlemi yapıldıktan sonra dakikalar içerisinde satıcı hesabına aktarılmaktadır. Ancak, tapuda işlem saat 17.15 sonrası gerçekleştirildiğinde, satış bedeli takip eden iş günü satıcı hesabına aktarılmaktadır.
  27. 27. Satıcı olarak paranın Takasbank’ta bloke edildiğinden nasıl emin olabilirim?
    İşlemlerin her aşamasında taraflara kısa mesaj (SMS) ve kayıt esnasında belirtilmesi durumunda e-posta ile bilgilendirme yapılmakla birlikte, www.taputakas.com.tr / www.turkiye.gov.tr adreslerinden ve mobil uygulamalardan ‘Sorgula’ butonu ile satış bedelinin bloke edildiğinden emin olabilirsiniz.
  28. 28. İşlemin hangi aşamada olduğunu nasıl anlayabilirim?
    www.taputakas.com.tr / www.turkiye.gov.tr adreslerinden ve mobil uygulamalardan ‘Sorgula’ butonu ile işlemin hangi aşamada olduğunu anlayabilirsiniz.
  29. 29. Takasbank tarafından yapılan bildirimlerin doğruluğunu nasıl teyit edebilirim?
    Takasbank tarafından gönderilen tüm bilgilendirme mesajları (SMS ve e-posta) kayıt esnasında gönderilecek olan ‘Takip Onay Kodu’ ile gönderilmekte olup, ‘Takip Onay Kodu’ olmayan ya da hatalı olan mesajlara itibar edilmemesi gerekmektedir.
  30. 30. Satış bedeli müşterek satışlarda hesaba ne şekilde geçiyor?
    Satış bedeli müşterek hesaplara geçmemekte olup, her satıcının sadece kendisine ait hesaba gönderilmektedir. Sisteme kayıt girişi esnasında her bir tarafın sadece kendisine ait hesabını girmesi gerekmektedir.
  31. 31. Satış bedeli tapuda yapılan satış tutarı ile aynı mı olmak zorunda?
    Satış bedeli ile tapuda yapılan satış tutarı kontrolü bulunmamaktadır. Satış bedelinin istenilen kadar kısmı Tapu Takas Sistemi’nden gerçekleştirilebilmektedir.
  32. 32. Vekaletli işlemlerde satış bedeli vekil hesabına mı aktarılıyor?
    Vekalet ile tapuda işlem gerçekleştirilse dahi Tapu Takas Sistemi’ne kayıt girişi esnasında satıcıya ait hesabın girilmesi zorunlu olup, satış bedeli sadece satıcının kendisine ait hesaba gönderilmektedir.
  33. 33. Sistem banka kredisi kullanılarak yapılan satışları kapsıyor mu?
    Sistem kredili alım satım işlemlerini desteklememektedir. İşleme ilişkin kredi kullanarak ödenecek kısım sistem üzerinden gerçekleşemez ancak nakit ödenecek tutarın ödenmesinde Tapu Takas Sistemi’ni kullanabilirsiniz.
  34. 34. Tapu Takas Sistemi ile ilgili daha detaylı bilgilere ve haberlere nereden ulaşabilirim?
    Sisteme ilişkin detaylı bilgileri www.taputakas.com.tr adresinden veya iletişim numaralarımızdan bize ulaşarak edinebilirsiniz.